tisdag 4 oktober 2011

Dokumentation


D
et är viktigt att dokumentera har jag förstått. Jag har främst försökt dokumentera mina upplevelser med kamera och papper och penna. Det känns inte som att det funkar. Jag vet inte vad jag ska fota eller vad jag ska skriva. I detta avseende rör det sig egentligen snarare om frågorna vad och varför men frågan hur har börjat intressera mig mer och mer.


  

 
Jag söker en dokumentationsform som inte hindrar mig från att tänka samtidigt. Att föra anteckningar med papper och penna har aldrig fungerat bra för mig. Allt för stor del av min fokus hamnar ofta på att formulera korrekta meningar eller att skriva estetiskt tilltalande bokstäver eftersom jag är onödigt noggrann med allt jag gör. Jag har alltid upplevt att jag har lättare för att lyssna på t.ex. en föreläsning om jag har något att kladda på undertiden. Kladdandet håller rastlösheten i schakt. häromdagen fick jag en TED|TALKS-länk på av en kompis. Sunni Brown som talar i 6 minuter lyckas bekräfta det jag alltid har misstänkt. om det är sant eller inte kan jag inget säga om, men visst är det skönt att få sin världsbild bekräftad?
Sunni Brown ledde mig bland annat vidare till Tony Buzan som talar om tankekartor. Mindmap dök upp som begrepp i min värld i högstadiet. Det pressenterades som en alternativ dokumentationsmetod. Tyvärr fick vi inte någon egentlig metodträning och jag har aldrig tagit mig tid att utveckla tekniken på egen hand. Kanske är det det jag ska göra nu?

 


J
ag har tagit med mig ukulele ut till Kålltorp och hängt i skogen och spelat för mig själv. När jag improviserar och sjunger kan orden komma nästan i samma ögonblick som de tänks. Denna typ av direkta uttryck intresserar mig. Hade jag haft någon vettig inspelningsanordning hade jag spelat in mina skogssånger på plats men nu förevigades de aldrig. Istället gick jag hem och gjorde en elektronisk låt byggd på efterkonstruktioner och indirekta uttryck.


 
  


          


Laserkrig - Tålamod


Saknar mening
strövar fritt
Skallen blank
och pappret vitt


Saknar guidning,
riktning ,
karta, kompass
Jag saknar tro
på mig själv
om jag ska vara krass

Jag går vilse
strövar fritt
Skallen blank
och pappret vitt
Saknar mening
saknar mål

Jagar vilseledning
fritt
Skallen blank
och pappret vitt
Saknar nerver
utav stål
Saknar mer än
vad jag tål


Jag är tvingad
ändå fri
Typ så fri som
man kan bli
Jag kan göra
vad jag vill

Jag tvinnad
ändå rak
Jag är styv
och ändå slak
Jag vet inte
vad jag vill




5 kommentarer:

  1. vad kul med sång o ukulele som ett sätt att dokumentera. det ger ny input! har du ingen filmfunktion med ljudochbild-upptagning? då kan du kanske fånga grejerna på plats? känner igen mig mycket i orden och känslan. att vara tvingad och fri samtidigt.

    SvaraRadera
  2. Roligt med ukulele. Skulle vilja spela själv men skulle kännas jobbigt om folk lyssnar om jag skulle spela i Årsta, och förresten kan jag inte spela ukulele.

    SvaraRadera
  3. Hur går det med fotografpåslakanet?

    SvaraRadera