onsdag 13 april 2011

Konfliktarbete.


Hej blogg, det var längesedan.
Textmassan kommer att öka framöver så nu blir textstorleken mindre och inläggens design kommer att bli mindre omsorgsfull. Om du klickar på någon av bilderna kommer du att vidarebefordras till ett youtubeklipp har inspirerat mig att sätta igång med animering.

Återstående tid av terminen kommer behandla mitt individuella gestaltningsarbete kring konflikt. En gestaltning kan ta vilken form som helst. Jag har medvetet valt att låta formen vara osagd. Dels därför att jag inte är säker på vilken gestaltningsform jag vill arbeta i eller som är mest ändamålsenlig och dels för att jag inte har helt klart för mig ännu vad jag har för möjligheter att använda specifika tekniker pga. digital missär i mitt hem. Som tur är pluggar jag på en skola som har ALLT.

 

Under projektuppstartningen fick vi ett råd som löd följande: Om du kan föreställa dig det färdiga resultatet redan nu bör du skrota idén. Det är möjligt att detta inte är en korrekt återgivning av vad som sades men än dock var vi flera som hade uppfattat det på det viset och upplevde att vi blev låsta av rådet. Otaliga idéer skrotades.

 

Under handledningsmötet omformades rådet för oss som upplevde oss låsta till följande: Om du kan föreställa det färdiga resultatet redan nu så gör det redan nu och så tar vi resten därifrån. Detta råd hjälpte mig att komma igång. Jag började arbeta i gestaltningsformer som jag vanligtvis rör mig i för skojs skull.


En digitalt komponerad låt har börjat växa fram med tillhörande text. Möjligheter att animera film av något slag i takt till musiken har börjat undersökas. Detta är något jag länga velat göra.  Jag hade ingen tanke på det själv. Däremot hade min klasskamrat Sanna minne som en häst och påminde mig om att jag uttryckt en sådan önskning. Tänka sig vilken nytta man har av sin handledningsgrupp. Ett delmål är att lära mig skapa dubstepbas.

 

Nu har jag bestämt mig för inriktningen på projektet även om många dörrar fortfarande står öppna. Temat på arbetet är metakonflikt - Konflikt om konflikt. Konflikträdsla med andra ord. Temat ger mig möjlighet att arbeta på ett mycket personligt plan likväl som på ett högst allmänmänskligt.


Jag skulle knappast beskriva mig själv som konflikträdd till min karaktär. Dock har jag liksom alla andra en liten släng av det. Jag föreställer mig att konflikträdsla är en typiskt dålig egenskap att släpa omkring på i min framtida roll som lärare. Därför tar jag tillfället i akt att behandla den nu när jag har möjlighet att arbeta genom valfri konstform vilket är min favoritarbetsform.


Konflikträdslan är kanske baserad på fördomar kring utfallet av en eventuell konflikt. Den som aldrig prövar får inget veta. Vad har jag att vinna på att ta striden? Finns det alltid lösningar på konflikter? Är det bättre att fly än illa fäkta? Är det bättre att fäkta än illa fly? För närvarande arbetar jag kring liknande frågeställningar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar