torsdag 21 april 2011

Text till musik.


H
ej blogg.
Mitt sovrum är nu ommöblerat till en smärre inspelningsstudio och jag har lyckats få in min röst i datorn. Det är anmärkningsvärt hur olika saker man gör med sin dator beroende på om den är placerad i sängläge eller arbetsbordsläge. Eller så gäller detta enbart mig.


Ständigt arbetar jag i en teknisk uppförsbacke med digital motvind. Jag inser att det kanske inte är tänkt att jag ska spendera mitt gestaltningsarbete på att brottas med maskiner. Dock tvingar det mig att söka hjälp och nya lösningar. Följande länk leder till en tråd som jag har skapat på ett forum där jag har registrerat mig för att be om hjälp från kunniga Flashare. http://www.flashguru.se/forums/topic?f=33&t=2217


Jag fick ett något nedslående svar från en expert. Troligtvis använder jag fel program. Å andra sidan vet jag inte om jag har råd, rent tidsmässigt, att slå om och slå in på ett nytt program. Det tar tid att söka, finna och lära sig program. Jag känner att jag har en press på mig att producera. Samtidigt är jag kanske lika intresserad av att söka, finna och lära mig som att producera produkter.





För att underlätta animerandet för mig själv lägger jag in all text till låten i videon och anpassar den efter musiken. En dålig idé i detta läge kan till exempel vara att rita alla bokstäver för hand istället för att hitta ett textverktyg. Men jag vill rita dem för hand.


Jag ritade alla bokstäver för hand. Det var otroligt tidsödslande. Å andra sidan så har jag blivit ganska duktig på att rita i Flash nu vilket skiljer sig avsevärt från den vanliga typen av ritprogram. Flash är nämligen vektorbaserat. Det innebär att bilderna inte innehåller några pixlar utan består av kurvor och ytor. Du kan zooma i oändlighet utan att skåda en endaste liten pixel. Jag blir märkligt sugen på att lära mig om tredje gradens ekvationer… brb…


… det är Andragradskurvor som jag ritar i Flash. Det vet jag för jag bildgooglade. Man kanske borde ta och kolla upp lite schysta tredjegradsekvationer. Mmm.


Tredjegradskurvorna kan man göra såväl toner som bilder av.





I nuläget tampas jag med videoexportering. Projektfilen ska omvandlas till filmfil. Filmfilen verkar dock inte behålla tempot på bildflödet utan sackar efter som en halvalkad trummis. Jag hoppas för allt i världen att det inte har att göra med PAL/NTSCsystem och antalet bilder som visas per sekund. Skulle så vara fallet är jag fucked.


Förhoppningsvis är det bara en fråga om exporteringsteknik. Jag upplever att jag får ett bättre resultat efter lite experimenterande. Trummisen har nyktrat något. Men jag är inte nöjd än. Jag är inte nöjd för än trummisen är pigg som en lärka. Så här ser det ut i nuläget.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar