måndag 9 maj 2011

Varning för epilepsiframkallande visualiseringar.



Hej blogg.
 
Dödslinjen närmar sig och tvingar fram tankar kring hur gestaltningsprojektet skall redovisas. Egentligen behöver jag kanske inte förbereda mig mer än att kolla var playknappen sitter. Dock känns det obeskrivligt torftigt att inte göra något större av presentationen. Jag har därför försökt mig på att förstå VJing, alltså den visuella varianten av DiscJockey, VideoJocky.

Ursprungligen VJade man med VHS. Idag klarar man sig troligtvis ganska bra på en hyfsat välfungerande dator. Jag önskar jag hade en sådan. Som du ser nedan så flyter inte videorna på som man hade kunnat önska. Men jag gråter då inte över spilld mjölk.









Jo det gör jag. Jag vill verkligen använda Resolume istället för Virtual DJs sunkiga videohantering. Jag hittade en kompis som faktiskt hade kört några VJgigs som kunde intyga att Resolume är det som gäller och att Virtual DJ endast duger till musik. Tyvärr är jag för snål mot mig själv för att göra de nödvändiga investeringarna. Det är bara att lapa upp mjölken från golvet. Lösningen får bli att jag nöjer mig med de tillgångar jag har eller hittar en annan väg. Troligtvis blir det lite vardera.









Jag har aldrig tidigare arbetat med performativt visualiserande. Men jag tänker såhär just nu:
VJ projicerat på en vägg. Overhead som projicerar vatten på samma vägg. Kanske vill man att vattnet påverkas direkt av ljudvågorna. Kanske vill man skvätta i karamellfärg i takt till musiken. Kanske finns det andra transparanta material man kan använda sig av. Kanske rök? Fast kanske inte ändå, med tanke på brandlarm, våldsam astmadöd och dylika problem det kan medföra. Helt uppenbart är emellertid att jag har lekt alldeles för lite med overheadmaskiner.

Samtidigt, om jag vill att gestaltningen ska vara så tydlig som möjligt bör jag undvika livemixtring och skuggfigurer. Men jag kan ju redan animera nu, tänker jag ödmjukt för mig själv. Nu vill jag lära mig att visualisera i realtid. Jag kanske kan trycka upp adress till videon på visitkort eller gamla kläder eller vad som helst och dela ut så att betraktaren får en hemläxa utifall att jag skulle distrahera för mycket med min liveakt.


A






I
den sista videon här har jag fortsatt att låna beats. Denna gång ifrån Grioa. Han lät beatet gå en extra gång i slutet av låten 01 vänligt nog. Det är trevligt med lite variation på krabbsången. Jag har hört den några gånger nu. Typ tysen. Fast jag har nog nästan lyssnat på noll-ett lika många gånger. Det är en fet låt.

Lyssna på Grioa - 01 på Grooveshark.

Ett trevligt alternativ till Spotifys musikmonopol. Till och med några av mina låtar fanns där.

Lyssna på Grioa - 01 på Youtube.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar