måndag 16 maj 2011

VJ hjärta OH





H
ej blogg.

 
Här kommer ett blogginlägg som rör föregående veckas arbete. Det är aningens försenat p.g.a. att blogspot legat nere samt krånglat med videouppladdningar. Vad jag har gjort är att jag har försökt göra precis vad jag beskrev att jag ville göra i föregående inlägg; kombinera overhead och projektor till en gemensam visualisering. Själv är jag tämligen missnöjd med resultatet vilket sätter mig i en jobbig situation så nära inpå utställningen.









Jag har satt snabbknappar på videoeffekterna i mitt VJprogram. Det krävde att jag lärde mig programmets egna kodningsspråk. Jag har t ex skrivit ”video_fx_select ’effectnamn’” fler gånger än alfabetets antal bokstäver. Snabbknapparna möjliggör lite multitasking. Dock är det svårare än vad man kan tro att VJa samtidigt som man trummar på vattenskolar på overheadmaskiner, skvätter vatten och karamellfärg och försöker få sönderrivet kaffefilter att singla som höstlöv. Som ofta när jag har musikaliska projekt i görningen upptäcker jag att jag är alldeles för få. En mans armar kan inte förverkliga mina visioner.









Inte nog med att armarna inte räcker till. Jag har dessutom fått kalla fötter. Jag har inte material till liveshowa mer än 5 minuter och att köra en riktig VJ/DJsession skulle kräva att jag hade ett enormt musik- och videobibliotek tillhands då utställningen pågår i en hel vecka.

Även om jag fortsätter att få nya roliga idéer som att t ex använda såpbubblor till overheadprojektet tror jag att OHmaskinen gör mer skada än nytta för både mig och publiken.  Som man kan se i videorna här så bländar overheaden bort stora delar av datorprojiceringen.









Till råga på allt så klarar datorn inte riktigt av att processa videor med videoeffekter i realtid. Så i nuläget lutar det åt att skrota hela liveaktandet, ställa upp en dator med hörlurar och låta folk titta och lyssna på den färdiga döda produkten. Jag kan inte avgöra om det är ångestgrubbleri eller befogad och klarsynt oro som får mig att tänka såhär.




Den avslutande bilden här är en länk till ett youtubeklipp där ett gäng på en klubb OHVJar. Men dom är som sagt ett gäng och ändå blir jag inte så himla imponerad.


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar