lördag 2 oktober 2010

Weblog 03

Vi gjorde en hel
del denna vecka.

Därför kommer jag slänga
in bilder från workshopen
(arbetsaffär?)
världskulturmuseet.

OBS.
Dessa bilder kommer vara
totalt orelaterade till texten
och till varandra
och kan göra dig förvirrad.





En dag åkte vi ända till
Uddevalla för att kolla in
Marianne Lindberg De Geers
utställning på Bohusläns Museum.

Det väckte tankar hos mig
om metakonst och upphovsrätt.


Kom och stäm mig Marianne!


Man kan se det som att
De Geer speglar sig själv
genom andras konstverk.
Lena Cronqvist hade dock
ett annat perspektiv.

Hon kände sig närmast våldtagen
av De Geers obefintliga respekt
för den immateriella äganderätten.

De Geer som har behandlat
hundratals konstnärers upphovsrätt
likadant polisanmäldes och
drogs sedermera inför rätta.


Rätten fastslog att det hela i alla
avseenden bör betraktas som metakonst.

När De Geer ramar in beslutet
från rätten tillsammans med ett
argt brev från Lena Cronqvist
skapar hon metametakonst,

Till min stora förvåning
är metametakonst ett begrepp
som i sin svenska
form endast använts en
enstaka gång på hela nätet.
(googla på "meta-meta-konst")



Jag har nu under en tid varit
mycket frestad att slänga
ihop en en egen tolkning av
Lenas målningar.

Troligtvis för att jag har en
inneboende önskan att få
håna och trycka till alla
som söker begränsa mig och
andra i vårat skapande.





   Men då är det som om en  
   liten röst viskar till mig:    

- Dom är inte dumma i huvudet.
- Dom har bara ett annat perspektiv.





Jag blir så jävla arg varje gång
jag hör den rösten

för jag vet
att jag måste
tro att den har rätt.





Annars löper jag risk att bli
en mycket oförstående
människa.



.                                                                                                                                                       .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar